Thema Dag van de BHV

Dag van de BHV kent ieder jaar een thema. Voor het betreffende jaar is het thema de rode draad voor de uitingen op onder andere posters en flyers en is de basis voor de inhoud van het magazine.

2020: "Dan vertrouw ik op jou"

Op een ander vertrouwen… dat is zeker in tijden van Corona niet vanzelfsprekend. Toch willen we allemaal dat we in het geval van een calamiteit kunnen vertrouwen op de (veilige) inzet van goed opgeleide en adequaat handelende BHV'ers. We weten immers dat we allemaal kwetsbaar zijn en deze hulp een keer nodig kunnen hebben. Hoe geweldig is het, dat steeds meer BHV’ers hun competenties niet alleen in hun organisatie maar ook op straat, in de winkel of tijdens het sporten als burgerhulpverlener beschikbaar stellen? En ook de professionele hulpverleners vertrouwen op de BHV'ers in die allereerste minuten na een calamiteit.

We kennen de slogan nog wel "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid". Ook BHV’ers doen er verstandig aan om met een professionele blik te kijken naar de huidige omstandigheden en van tevoren na te denken welke invloed dit heeft op een inzet, welke maatregelen vooraf genomen kunnen worden, zodat ook de BHV'er vol vertrouwen hulp kan verlenen. De BHV’er doet het ook voor jou; daar kun je op vertrouwen.

'Ik doe het ook voor jou.'

Wat wij allemaal ons zo vaak niet realiseren is dat de BHV'er het niet voor zichzelf doet. Hij doet het in óns belang. Toch hoor je nog wel eens negatieve geluiden over de BHV. Als het brandalarm gaat kan er geërgerd worden gereageerd. 'Moet dat nu? Ik verwacht zo een belangrijk telefoontje.' Of: 'Mijn afspraak kan er elk moment zijn..' Herkenbaar? Waarom werkt iedereen zo vaak eigenlijk niet mee aan een (ontruimings)oefening, zien we er de noodzaak niet van in? Maar, realiseert een ieder zich wel in wiens belang de oefening wordt gehouden? In het belang van ons. Wij allemaal moeten ons individueel realiseren waar de BHV'er voor staat: 'Ik doe het ook voor jou'.

Waar we kijken, waar we gaan en staan. Of dit nu in een bedrijf is, in een restaurant, winkel, pretpark, studio of waar dan ook is: overal moet hulpverlening aanwezig zijn. Uitstekend geregeld vanuit de rijksoverheid. Heel positief natuurlijk dat wij ons dit negen van de tien keer niet zo realiseren. Maar als je er dan een keer mee wordt geconfronteerd, besef je het pas.

Thema Dag van de BHV

Dag van de BHV kent ieder jaar een thema. Voor het betreffende jaar is het thema de rode draad voor de uitingen op onder andere posters en flyers en is de basis voor de inhoud van het magazine.

2020: "Dan vertrouw ik op jou"

Op een ander vertrouwen… dat is zeker in tijden van Corona niet vanzelfsprekend. Toch willen we allemaal dat we in het geval van een calamiteit kunnen vertrouwen op de (veilige) inzet van goed opgeleide en adequaat handelende BHV'ers. We weten immers dat we allemaal kwetsbaar zijn en deze hulp een keer nodig kunnen hebben. Hoe geweldig is het, dat steeds meer BHV’ers hun competenties niet alleen in hun organisatie maar ook op straat, in de winkel of tijdens het sporten als burgerhulpverlener beschikbaar stellen? En ook de professionele hulpverleners vertrouwen op de BHV'ers in die allereerste minuten na een calamiteit.

We kennen de slogan nog wel "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid". Ook BHV’ers doen er verstandig aan om met een professionele blik te kijken naar de huidige omstandigheden en van tevoren na te denken welke invloed dit heeft op een inzet, welke maatregelen vooraf genomen kunnen worden, zodat ook de BHV'er vol vertrouwen hulp kan verlenen. De BHV’er doet het ook voor jou; daar kun je op vertrouwen.

'Ik doe het ook voor jou.'

Wat wij allemaal ons zo vaak niet realiseren is dat de BHV'er het niet voor zichzelf doet. Hij doet het in óns belang. Toch hoor je nog wel eens negatieve geluiden over de BHV. Als het brandalarm gaat kan er geërgerd worden gereageerd. 'Moet dat nu? Ik verwacht zo een belangrijk telefoontje.' Of: 'Mijn afspraak kan er elk moment zijn..' Herkenbaar? Waarom werkt iedereen zo vaak eigenlijk niet mee aan een (ontruimings)oefening, zien we er de noodzaak niet van in? Maar, realiseert een ieder zich wel in wiens belang de oefening wordt gehouden? In het belang van ons. Wij allemaal moeten ons individueel realiseren waar de BHV'er voor staat: 'Ik doe het ook voor jou'.

Waar we kijken, waar we gaan en staan. Of dit nu in een bedrijf is, in een restaurant, winkel, pretpark, studio of waar dan ook is: overal moet hulpverlening aanwezig zijn. Uitstekend geregeld vanuit de rijksoverheid. Heel positief natuurlijk dat wij ons dit negen van de tien keer niet zo realiseren. Maar als je er dan een keer mee wordt geconfronteerd, besef je het pas.

Voorpostfunctie voor professionele hulpverlener

Wat wij ook misschien onvoldoende beseffen is wat we eigenlijk van de BHV’er verwachten. De BHV is als eerste ter plaatse als zich iets ernstigs of soms zelfs levensbedreigend voordoet. De BHV’er beoordeelt en gaat direct over tot handelen. De BHV’er heeft een voorpostfunctie voor de professionele hulpverlener. Dan ligt er toch ook een grote verantwoordelijkheid op de schouders?

Waardering en support

Dat besef, die waardering en support, voor die mensen die hulp verlenen: daar gaat het dus om. Plus het feit dat hulpverlenen verre van suf en stoffig is. Vandaar ook dat de insteek van Dag van de BHV een heel andere is.

Eerdere Thema's Dag van de BHV

2019: "Dan vertrouw ik op jou."

2018: "Veiligheid kent slechts één tijd… op tijd."

2017: "24/7 x 52 = 365 Er zijn altijd en overal BHV'ers om je heen!"

2016: "Voor 112 is er de BHV!"

2015: "1,2,3… Actie! Hoe veilig ben jij?"

2014: "Inzet is impact!"

2013: "Jij kan stikken! De BHV'er, wie is het bij jullie?"

2012: "Ik ben er voor je als jou wat overkomt!" 

Delen: 

Inschrijven nieuwsbrief

     
Go To Top