Vierde landelijke Dag van de BHV: weer méér deelnemende organisaties

Dag van de BHV blijft ‘groeien’! Ook dit jaar ziet de organisatie nieuwe namen op het overzicht met aanvragen voor het gratis promotiepakket. Het aantal aanvragen stijgt dit jaar naar de 900, voor het vierde achtereenvolgende jaar een fikse stijging. Weer méér BHV’ers die door hun collega’s, directie en management in het zonnetje zijn gezet! In dit aantal van bijna 900 zijn de organisaties die geen gedrukt materiaal hebben aangevraagd maar het promotiemateriaal via de website van Dag van de BHV downloaden, niet meegeteld. Alle 5000 beschikbare pakketten waren voor sluiting aanvraagmogelijkheid al gereserveerd.

Bekende bedrijven, multinationals, instanties en instellingen…

… hebben dit jaar deelgenomen. Een kleine (willekeurige) greep uit de aanvragen: Goodyear, Media Markt, de Nationale Politie, Dura Vermeer, JUMBO Supermarkten, gemeenten o.a. Amsterdam, Roermond en Zwolle, Suiker Unie, IKEA, rechtbanken, GGD, de SVB, het COA, een aantal universiteiten, T-Mobile, PostNL, ING, Defensie, Ahold, DHL en Wehkamp. Ook op de diverse ministeries is aandacht besteed aan de inzet van de BHV'ers, evenals binnen een groot aantal vestigingen van KPN. Maar liefst 7 genomineerden van KPN dongen mee naar de titel BHV'er van het Jaar 2015!

Verkiezing BHV’er van het Jaar 2015

Wat een verrassing dit jaar bij de nominaties voor de titel BHV’er van het Jaar 2015: uit Aruba werd een nominatie ontvangen! Bij de samensteller van het nominatieoverzicht was dit jaar sprake van extra spanning: waar vindt dit jaar de prijsuitreiking plaats?

Misschien goed om nog een keer toe te lichten hoe de jury tot de keuze van de BHV’er van het Jaar komt? Als volgt: de nominaties worden in een overzicht verwerkt waarin alle (mogelijke) herleidingen naar man/vrouw, hij/zij, hem/haar, wat voor een soort organisatie het betreft – en geen namen uiteraard - door puntjes worden vervangen. In tegenstelling tot het ‘lezen tussen-de-regels door’, waardeert de jury de omschrijvingen ‘tussen-de-puntjes door’. De jury kent punten toe aan een top 5 en de persoon met de meeste punten wordt verkozen tot BHV’er van het Jaar.

Maurice Linders, BHV’er van het Jaar 2015

Dit jaar is de prestigieuze eretitel BHV’er van het Jaar 2015 toegekend aan Maurice Linders, werkzaam bij MGG Netherlands BV te Tegelen. In Tegelen bezit MGG één van Europa's grootste aluminium zandgieterijen. (Lees meer over MGG)

Om 16.00 uur startte in Tegelen de prijsuitreiking. Door algemeen directeur Bart-Jan van den Boogaart is Maurice extra in het zonnetje gezet. Juryafgevaardigde Ton Baas was de volgende spreker. Hij heeft het juryrapport voorgelezen op basis waarvan de titel aan Maurice is toegekend. (Lees hier het rapport). Aansluitend is de prachtige kristalglazen Award, de cheque van 1000 euro en de oorkonde aan Maurice uitgereikt.

Ad Geluk, BHV’er van het Jaar 2014, heeft de titel en de WisselAward  - met hierin gegraveerd de namen, functies en organisaties waarvoor de BHV’er van het Jaar werkzaam is – overgedragen aan Maurice. ‘Jij bent de eerste in het bestaan van Dag van de BHV die de titel een week langer op zak heeft: 2016 is namelijk een schrikkeljaar’, merkt Ad op.

Maurice heeft de andere cheque van 1000 euro overhandigd aan Bea Caniels, die namens de Hartstichting de cheque blij in ontvangst neemt. ‘De Hartstichting ontvangt geen subsidies, in tegenstelling wat veelal wordt gedacht. Dus wij als Hartstichting zijn heel blij met de gift van Maurice.’

Plaats 2 en 3 voor KPN

Maar liefst 7 genomineerden vanuit de KPN-gelederen maakten kans op de eretitel. Uiteindelijk zijn KPN'ers op de 2e en 3e plaats geëindigd. Ook een prachtig resultaat, hulde!

Twitter en Facebook

Dag van de BHV was all over Twitter op de Dag zelf en ook de dagen voorafgaand aan de 2e november werd er al volop getweet over #DvdBHV. Veel foto's zoals van BHV'ers met bloemen, prachtig gebak, battelende BHV'ers en BHV'ers die onder een erehaag doorlopen zijn gesignaleerd. Natuurlijk ook veel gelukwensen voor Maurice, ook op Facebook.

Verkiezing BHV’er van het Jaar voor Partnerwerknemers

Dag van de BHV wordt mogelijk gemaakt door Partners. Volgens het reglement zijn werknemers/BHV’ers van deze organisaties uitgesloten van deelname aan de Verkiezing BHV’er van het Jaar. Om die reden heeft binnen de Partnerorganisaties RDW en Essent een ‘schaduwverkiezing’ plaatsgevonden. Op deze manier was van extra aandacht en extra in het zonnetje zetten ook voor hun BHV’ers sprake. Zie ook het linkermenu, de Fotogalerij.

Geen Partner, wel eigen verkiezingen

Onder meer TU Delft en Ahold heeft intern een verkiezing BHV’er van het Jaar georganiseerd. In de fotogalerij is hiervan beeldmateriaal opgenomen.

Op naar de 5e landelijke Dag van de BHV!

Het betreft hier een Terugblik, toch kunnen we het niet laten om alvast vooruit te kijken naar de 5e landelijke Dag van de BHV, door het schrikkeljaar op maandag 7 november 2016. De datum kan alvast maar genoteerd zijn, toch?

Het aanvraagformulier voor het gratis promotiepakket en het nominatieformulier voor de Verkiezing BHV’er van het Jaar 2016 zijn per begin april 2016 op de website van Dag van de BHV beschikbaar. Via Twitter en Facebook wordt de datum bekendgemaakt.

Tips en opmerkingen

De evaluatie-enquête over Dag van de BHV 2015 levert ongetwijfeld weer een groot aantal tips en aanbevelingen op voor de komende Dag. En zijn er nadien tips, ideeën, opmerkingen? Deze zijn van harte welkom op organisatie (at) dagvandebhv.nl.

Graag tot ziens op de 5e landelijke Dag van de BHV!

'Binnen APMTR (APM Terminals Rotterdam op de Maasvlakte) was Dag van de BHV een groot succes. Vanwege de 24/7 diensten is er een Week van de BHV geweest! Iedere BHV’er heeft een zogenoemde Dopper kunnen ophalen en ieder is persoonlijk bedankt (wel 130man!). Bedankt voor alle service en de leuke pakketjes.Volgend jaar doet APMTR zeker weer mee en zal de BHV-broodjes een week lang serveren in de kantine.' Zie ook de Fotogalerij.

Universiteit Utrecht: 'Onze faculteit (1 van de 7 faculteiten van de Universiteit Utrecht) heeft voor Dag van de BHV een filmpje gemaakt om aandacht te vragen voor de BHV: https://youtu.be/2Q8xKGWinBo (Chaos op de Uithof) met een uitnodiging om ’s middags naar de botanische tuinen te komen om te zien waarom de BHV is opgeroepen. Op 2 november was ’s middags in de Botanische Tuinen dit het resultaat: zie de Fotogalerij.

Binnen de Nationale Politie is 'breed aandacht geschonken aan hun BHV'ers. Zo hebben de ruim 700 BHV'ers van Eenheid Noord-Nederland een presentje ontvangen'. In het magazine van Dag van de BHV was dit jaar een artikel opgenomen over de BHV'ers bij de Politie (totaal circa 10.000). Zie ook de Fotogalerij.

Deel uit de ontvangen reactie: '… 2 november was het de Dag van de BHV. Na veel voorbereidingen, hadden we op die dag op 4 locaties extra aandacht voor de BHV'ers. …' Zie ook de Fotogalerij.

Genomineerden voor de Verkiezing BHV'er van het Jaar 2015 zijn, in alfabetische volgorde:

Andre Rutten, KPN
Anton Lucas, KPN
Beatrix Patzki, Thales
Bernadette Staffeleu, PostNL/Spotta
Bert Schipper, Wageningen University & Research centre, Plant Science Groep
BHV-team Amersfoort, KPN
Corné van der Put, VDL Steelweld
Dineke Deurloo, Corlaer College
Elizabeth Karsdorp, Gemeente Pijnacker-Nootdorp
Erik van Beek, KPN
Frans Wissink, Erasmus Universiteit Rotterdam
Helga Cebol, TNO
Huub Hanssen, PostNL
Hyke van der Meer, KPN
Janet Gräper, Centrum voor Reuma en Revalidatie
JanWillem Jansen, Huiskes-Kokkeler Automobielbedrijven
Jeffrey Streefkerk, PostNL
Jiska Spoel, KPN
John van Oenen, Johma b.v.
Kirsten Heijboer, Leids Universitair Medisch Centrum
Koen Boots, KPN
Lennaert Bergsma, Centrale Verwerking Openbaar Ministerie
Lex Oosterbaan, SPF Beheer bv
Maurice Linders, MGG Netherlands BV
Milka Schoop, Dr. Horacio E. Oduber Hospitaal, Oranjestad, Aruba
Monica Zwets, De Zellingen
Monique Lausberg, DHL Supply Chain
Riek Fictorie, Treant zorggroep Lokatie ziekenhuis Bethesda
Sander Verhulst, Graydon Nederland BV
Will Sneekes, Technische Universiteit Delft
Youssef Yarrouli, Gemeente Heerhugowaard
Zagala Peters, Interaktcontour

Bedrijfshulpverlener van het Jaar 2015 bekend!

Maandag 2 november 2015 – Maurice Linders, werkzaam bij MGG Netherlands BV in Tegelen, is door de jury van Dag van de BHV verkozen tot BHV’er van het Jaar 2015. Maandag 2 november om 10.00 uur verrast juryvoorzitter Sylvester Bennema hem met deze mededeling. De jury roemt ‘zijn intrinsieke toewijding voor de BHV, daadkrachtig optreden tijdens calamiteiten evenals de voorbeeldfunctie die hij vervult voor de (BHV-) collega’s’. Aan de titel is een speciaal ontworpen award en een geldprijs van  € 1000,- verbonden, evenals  € 1000,- ter schenking aan een goed doel. De officiële en feestelijke prijsuitreiking vindt om 16.00 uur plaats bij MGG in Tegelen. Een afgevaardigde van het gekozen goede doel (Hartstichting) zal eveneens aanwezig zijn om de cheque in ontvangst te nemen. De wisselAward zal Linders worden overhandigd door Ad Geluk, BHV’er van het Jaar 2014. De verkiezing is een belangrijk onderdeel van de landelijke Dag van de BHV en vindt dit jaar voor het vierde achtereenvolgende jaar plaats.

32 kandidaten, onder wie uit Aruba
Voor de eretitel zijn dit jaar 32 nominaties ontvangen. Totaal 17 mannen, 14 vrouwen en een team BHV’ers zijn voorgedragen voor de prestigieuze titel. Voor de eerste keer in het vierjarig bestaan van Dag van de BHV is dit jaar ook een Arubaanse bedrijfshulpverlener genomineerd. Alle namen en de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn, zijn op de website van Dag van de BHV gepubliceerd. Op de website is ook het gehele juryoordeel te lezen.

KPN
André Rutten werkzaam bij KPN Amersfoort grijpt net naast de titel en verdient de eervolle tweede plaats. Koen Boots, eveneens werkzaam bij KPN op Maastricht Airport, is derde geworden. KPN is dit jaar ruim vertegenwoordigd op het overzicht genomineerden met maar liefst 7 kandidaten.

Met Dag van de BHV wordt iedere eerste maandag van november landelijk aandacht gevraagd voor de inzet van alle circa 500.000 bedrijfshulpverleners die Nederland rijk is. Besef, waardering en support zijn sleutelwoorden voor deze Dag. Binnen de organisaties wordt de niet-BHV’ers gevraagd zich te realiseren dat hun BHV-collega zich inzet juist voor de ander. Prof. mr. Pieter van Vollenhoven draagt Dag van de BHV een warm hart toe en benadrukt het belang van goed opgeleide en getrainde bedrijfshulpverleners.

Over MGG
MGG Netherlands BV is een toonaangevende leverancier van aluminium zandgietproducten met het hoofdkantoor in Tegelen. In Tegelen bezit MGG e´e´n van Europa's grootste aluminium zandgieterijen en in Nieuw Bergen een toonaangevend metaalbewerkingsbedrijf met meer dan 40 CNC gestuurde centra. MGG's klantenbestand is vooral actief in de truck industrie, luxe personenauto's, verwarmingsketelindustrie, bouw en de landbouw. Begin 2015 heeft de MGG groep de Duitse zandgieterij Metallguss Schiefelbusch GmbH overgenomen. De MGG groep heeft een gezamenlijke omzet van ca. 100 miljoen Euro en heeft ca. 750 medewerkers in Nederland en Duitsland.

32 kandidaten voor titel Bedrijfshulpverlener van het Jaar 2015
Ook Aruba neemt dit jaar deel

Amersfoort, 23 oktober 2015 – De kandidaten voor de titel Bedrijfshulpverlener (BHV’er) van het Jaar 2015 zijn bekend. Het aantal unieke nominaties bedraagt maar liefst 32. De verhouding man/vrouw ligt dicht bij elkaar: 17 mannen, 14 vrouwen. Daarnaast is een team van BHV’ers genomineerd. De genomineerden zijn werkzaam bij diverse organisaties in het gehele land en op Aruba. Voor de eerste keer is ook vanuit dit deel van het Koninkrijk der Nederlanden een nominatie ontvangen.

De jury beoordeelt de inzendingen op de omschreven inzet zonder herleiding naar organisatie, werklocatie of geslacht. De kandidaten maken niet alleen kans op de eretitel BHV’er van het Jaar en een unieke award, maar ook op de cheque van € 1000,-. Een tweede cheque van € 1000,- reikt de verkozen BHV’er van het Jaar uit aan een goed doel naar keuze. Op Dag van de BHV maandag 2 november om 10.00 uur wordt bekendgemaakt wie is verkozen tot BHV’er van het Jaar 2015. De uitreiking vindt diezelfde middag om 16.00 uur plaats binnen de organisatie waar de nieuwe titelhouder werkzaam is. De landelijke verkiezing wordt dit jaar voor de vierde keer gehouden.

Interne verkiezingen bij Essent en RDW
Onder de Partners die Dag van de BHV mede mogelijk maken bevinden zich grote namen van organisaties zoals Essent en RDW. Werknemers van Partnerorganisaties zijn uitgesloten van deelname aan de verkiezing. Echter deze organisaties zijn juist partner geworden van Dag van de BHV vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel en -besef ten aanzien van veiligheid en gezondheid op het werk. Om die reden vindt, dit jaar voor de eerste keer, een ‘schaduwverkiezing’ plaats om ook de BHV’ers van de partnerorganisaties extra te waarderen voor hun inzet.

Eerdere BHV’ers van het Jaar
Het eerste jaar (2012) is de eer te beurt gevallen aan John Beijersbergen Coördinator BHV bij FMHaaglanden. In 2013 streek Chantal van Schaagen, Praktijkbegeleider bij de Bedrijfschool van DUO en Ploegleider BHV ‘Kempkensberg’ (pand waarin DUO samen met de Belastingdienst is gevestigd) met de eer. Vorig jaar nam Ad Geluk. BHV’er in het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond, de titel plus award en cheque in ontvangst.

Over de Verkiezing BHV’er van het Jaar
De verkiezing richt zich op de inzet van de bedrijfshulpverlener. Dit kan een daadwerkelijke inzet zijn zoals een reanimatie of de algehele inzet en betrokkenheid ten aanzien van de bedrijfshulpverleningsorganisatie. De functie van een BHV’er tijdens een inzet is duidelijk, maar juist ook op andere momenten vertoont een grote groep BHV’ers een groot verantwoordelijkheidsgevoel ten aanzien van veiligheid en gezondheid. De heer prof.mr. Pieter van Vollenhoven vraagt juist ook aandacht voor deze momenten: ‘De bedrijfshulpverlening verdient onze aandacht en respect, ook in tijden dat er niets gebeurt’. De verkiezing maakt een belangrijk onderdeel uit van Dag van de BHV.

Eén op de 15
In 2013 liepen in Nederland 458 duizend werknemers lichamelijk letsel of geestelijke schade op door een ongeval tijdens het werk. Dat komt overeen met 1 op de 15 werknemers. Bijna de helft van de slachtoffers verzuimde hierdoor één dag of langer. In de horeca deden zich de meeste arbeidsongevallen voor. Ook in de bouw ligt het aandeel hoger dan gemiddeld. Mannen hebben vaker een arbeidsongeval dan vrouwen: 7,6 procent tegenover 5,3 procent. (Bron: NEA door TNO en CBS)

Dag van de BHV, voor niet-BHV’ers!
De doelgroep van Dag van de BHV zijn de collega’s van de BHV’ers. Doelstelling is dat zij beseffen voor wie de BHV-collega zich inzet, dat zij deze inzet waarderen en de BHV’ers hierin ondersteunen. Sleutelwoorden voor deze Dag: besef, waardering en support. ‘Ik doe het ook voor jou!’

Ge-BHV-liciteerd met de BHV-collega!

Landelijke Dag van de Bedrijfshulpverlening: besef, waardering en support

Amersfoort, 3 september 2015 – Alle niet-BHV’ers worden van harte ge-BHV-liciteerd met de collega’s die BHV’er (bedrijfshulpverlener) zijn. Tijdens de landelijke Dag van de BHV ligt de nadruk op bewustwording voor wie de BHV’er zich inzet en wat deze inzet inhoudt, alsmede op waardering voor de (vaak vrijwillige) inzet. Dag van de BHV wordt voor het vierde achtereenvolgende jaar gehouden op de 1e maandag van november, dit jaar op maandag 2 november. Om 16.00 uur vindt de uitreiking plaats van de eretitel BHV’er van het Jaar, de bijbehorende award en de cheque ter waarde van € 1000, -. Een tweede cheque van € 1000,- reikt de verkozen BHV’er van het Jaar uit aan een vertegenwoordiger van een goed doel. Honderden organisaties, bedrijven en instellingen van klein tot groot nemen deel en vragen met Dag van de BHV extra aandacht voor hun BHV-organisatie. Prof. mr. Pieter van Vollenhoven omschrijft het als volgt: ‘De bedrijfshulpverlening verdient onze aandacht en respect, ook in tijden dat er niets gebeurt.’

‘Ge-BHV-liciteerd, ik doe het ook voor jou!’
In veel gevallen is de gedachte dat het afgaan van het brandalarm - anders dan in geval van een echte brand uiteraard - te maken heeft met ‘slechts’ een oefening voor en door de BHV-organisatie. Men staat er vaak niet bij stil dat wanneer de nood aan de man is, iedereen zijn eigen vluchtweg feilloos moet weten te vinden. Regelmatig oefenen is dus van groot belang, ongeacht of men bedrijfshulpverlener is of niet. De BHV’ers vervullen een voorpostfunctie in de kostbare eerste minuten totdat de professionele hulpverlening arriveert, zoals bij een hartstilstand. Dag van de BHV stelt zich tot doel dat de collega’s van de BHV’er zich realiseren voor wie de bedrijfshulpverlener zich inzet: niet voor zichzelf, maar juist voor de ander.

Eén op de 15

Maandag 2 november: gratis promotiepakket
Voor het intern promoten van de doelstelling van Dag van de BHV is tot en met vrijdag 25 september het geheel gratis promotiepakket aan te vragen via de website: http://www.dagvandebhv.nl/promotiepakket

Ge-BHV-liciteerd, BHV’er van het Jaar 2015!
Nomineren voor de landelijke Verkiezing BHV’er van het Jaar 2015 kan tot en met vrijdag 9 oktober via: http://www.dagvandebhv.nl/bhv-er-van-het-jaar-2015

Waardering voor bedrijfshulpverleners toegenomen

Amersfoort, 16 april 2015 – Uit evaluatiecijfers van Dag van de Bedrijfshulpverlening (BHV) 2014 blijkt dat de waardering voor BHV’ers in 2014 is toegenomen. In 2014 geeft 46% van de respondenten aan dat Dag van de BHV heeft bijgedragen aan de waardering. In 2013 was dit cijfer nog 43%. Daarnaast is de niet-bedrijfshulpverlener zich ondertussen meer bewust van de functie en taken van de BHV-collega. De evaluatie is gehouden onder de aanvragers van het promotiepakket dat Dag van de BHV jaarlijks gratis verstrekt. Ruim 500 deelnemers hebben de enquête ingevuld. De landelijke Dag van de BHV vindt ieder jaar plaats op de eerste maandag van november. Dit jaar op maandag 2 november aanstaande.

‘Van essentieel belang’
Veel organisaties grijpen sinds de start van Dag van de BHV in 2012 deze dag aan om hun BHV’ers extra in het zonnetje te zetten. Professor mr. Pieter van Vollenhoven heeft zich, met het delen van zijn zienswijze ten aanzien van bedrijfshulpverlening, eerder duidelijk uitgesproken over BHV’ers: ‘Zij zijn van essentieel belang als het onderwerp veiligheid je ter harte gaat.’ Besef, waardering en support zijn de sleutelwoorden van Dag van de BHV. Of zoals prof. mr. Pieter van Vollenhoven het omschrijft: ‘De bedrijfshulpverlening verdient onze aandacht en respect, ook in tijden dat er niets gebeurt.’

Suikerspin en Slow-whoop
Dag van de BHV vindt plaats binnen de deelnemende organisaties, bedrijven, (semi)overheid en instellingen. Deelnemers brengen, met ondersteuning van het promotiepakket, de eigen BHV-organisatie en hun taken op een vaak creatieve en ludieke manier nader onder de aandacht bij de collega’s. De slogan waarmee de bedrijfshulpverlener de niet-BHV’er aanspreekt luidt: ‘Ik doe het ook voor jou!’ www.dagvandebhv.nl/promotiepakket