PERSBERICHT
donderdag 21 juni 2012
Luchtalarm op Dag van de BHV
Landelijke dag voor hulpverleners én hulpontvangers
Maandag 5 november wordt dit jaar voor de eerste keer, en de komende jaren op de 1e maandag in november, met Dag van de BHV landelijk aandacht gevraagd voor de inzet van alle circa 500.000 bedrijfshulpverleners die Nederland rijk is. Deze maandag zal zoals gebruikelijk op de eerste maandag van de maand, om 12.00 uur landelijk het luchtalarm, de sirene, worden getest. Wij herkennen de alarmering, maar deze keer met een positieve twist voor Dag van de BHV. De Dag kent drie doelstellingen. De belangrijkste is: waardering en support binnen het bedrijf voor de bedrijfshulpverlener. De collega-BHV’er zet zich tenslotte in voor de ander, niet voor zichzelf. Dat besef is er nu nagenoeg niet. De pay-off luidt dan ook: ‘Ik doe het ook voor jou’.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
De tweede doelstelling is aandacht en zorg voor welzijn en veiligheid van zowel de eigen medewerkers als van de bezoekers. Deze laatste groep wordt qua verantwoordelijkheid dikwijls vergeten. Directie en management kan met goed BHV-beleid laten zien dat zij de BHV-organisatie niet alleen als een verplichting vanuit de Arbowet zien. Vanuit MVO en in het verlengde van goed werkgeverschap ligt de focus op de mens, algemeen welzijn. Van iedereen die een voet over de drempel zet.
Voorpostfunctie
Op de schouders van de BHV rust de verantwoordelijkheid voor adequaat handelen in die kostbare eerste minuten, in afwachting van de komst van de professionele hulpverleners. Dag van de BHV heeft daardoor ten derde tot doel dat men beseft dat BHV verder gaat dan ‘slechts’ opleiden en nascholen. Niet voor niets wordt vanuit de overheid ook het regelmatig oefenen nadrukkelijk genoemd. In het magazine dat onderdeel uitmaakt van het promotiepakket, wordt vanuit de professionele hulpverlening de belangrijke voorpostfunctie van de BHV nader toegelicht.
Verkiezing BHV’er van het Jaar
Naar schatting 224.000 werknemers overkwam in 2010 een arbeidsongeval met letsel en verzuim, zo blijkt uit TNO’s Arbobalans 2011. De bedrijfshulpverleners die als eerste bij een calamiteit worden opgeroepen verdienen het om in het zonnetje gezet te worden. Door de naaste collega’s en door directie en management in het bijzonder. Met het uitroepen van de BHV’er van het Jaar wordt deze bedrijfshulpverlener extra hulde gebracht. Aan de verkiezing is een geldprijs, een schenking aan een goed doel en een award verbonden.
Gratis promotiepakket
Bovenstaande doelstellingen zijn voor velen herkenbaar. Dit kan worden afgeleid uit het feit dat door een groot aantal bedrijven, instanties en overheidsinstellingen het gratis promotiepakket via de website www.dagvandebhv.nl al is aangevraagd.
Ondersteuning van het initiatief
Dag van de BHV is een landelijke campagne zonder winstoogmerk en wordt mogelijk gemaakt door een aantal Partners en Business Sponsoren. Initiator en organisator is Crisicom Crisismanagement en Bedrijfshulpverlening. Partners zijn twee grote landelijke collega-opleidingsinstituten IVM en Quinton Brandveiligheid, de branchevereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie VBZ en het postbedrijf Sandd. Zij allen zijn enthousiast voor de doelstelling om Nederland bewuster te maken van wat bedrijfshulpverlening werkelijk is, waar het voor staat, doet en betekent. Met een aantal bedrijven, waaronder multinationals, zijn nog gesprekken gaande voor Partnerschap. Op korte termijn volgt hierover aanvullende informatie.