Richard Ooms van VGZ in Arnhem verkozen tot Bedrijfshulpverlener van het Jaar 2016

Maandag 7 november 2016 – De jury van Dag van de Bedrijfshulpverlening (BHV) heeft Richard Ooms van VGZ verkozen tot BHV’er van het Jaar 2016. Ooms, werkzaam als Projectmanager IT bij de Coöperatie VGZ op het hoofdkantoor in Arnhem, is vanochtend telefonisch om 10.00 uur met deze heuglijke mededeling verrast door Sylvester Bennema, juryvoorzitter van Dag van de BHV. Uit het juryoordeel: “Zoveel daadkracht en doortastendheid, weet van doorpakken. Bedenkt onder de omstandigheden een creatieve oplossing, kijkt verder dan de calamiteit. Is beheerst blijven optreden en handelen onder de omstandigheden. Erkende goede organisatie door de professionele (ambulance) hulpverleners.”

Aan de titel is een speciaal ontworpen award en een geldprijs van  € 1000,- verbonden, evenals  € 1000,- ter schenking aan een goed doel. De officiële en feestelijke prijsuitreiking vindt om 16.00 uur plaats bij VGZ in Arnhem. Een afgevaardigde van het gekozen goede doel (Hartstichting) zal eveneens aanwezig zijn om de cheque in ontvangst te nemen. De wisselAward zal Ooms worden overhandigd door zijn voorganger, Maurice Linders van MGG Netherlands BV uit Tegelen. De verkiezing is een belangrijk onderdeel van de landelijke Dag van de BHV en vindt in 2016 voor het vijfde achtereenvolgende jaar plaats.

Top 5 close finish
De puntenverdeling binnen de top 5 lag dicht bij elkaar. Op de 2e plaats is geëindigd Lisette van Sinttruije van Albert Heijn in Schoonhoven. Op een gedeelde 3e plaats staan Ad Hermans van VDL Steelweld te Breda en Charlie Beemer van KPN in Beek. Op plaats 5 Raymond Buskop, werkzaam bij het Wolfert Lyceum in Bergschenhoek.

42 kandidaten, onder wie uit Aruba
In dit lustrumjaar waren er maar liefst 42 kanshebbers voor de eretitel. Totaal 21 mannen, 19 vrouwen en twee BHV-teams waren genomineerd voor de prestigieuze titel. Evenals vorig jaar heeft Aruba ook dit jaar deelgenomen aan de verkiezing. Alle namen en de organisatie waarvoor de genomineerden werkzaam zijn, staan vermeld op de website van Dag van de BHV. http://www.dagvandebhv.nl/bhv-er-van-het-jaar-2016/genomineerden

Korpschef politie Erik Akerboom is boegbeeld Dag van de BHV
Akerboom stelt over bedrijfshulpverleners: “Hun nabijheid, alertheid en doeltreffendheid voorkomen veel ellende en betekenen regelmatig het verschil tussen leven en dood. Niet alleen tijdens hun werkuren. Bedrijfshulpverleners springen ook op straat bij als de nood aan de man of vrouw komt. Hulp verleen je nu eenmaal niet vanwege de wet, maar uit het hart en met gezond verstand. Wij kunnen het belang van de bedrijfshulpverlener niet vaak en luid genoeg uitdragen. Daarom ondersteun ik namens zo’n 65.000 collega’s de Dag van de BHV ten volle.”

Over Coöperatie VGZ
Coöperatie VGZ is een zorgverzekeraar zonder winstoogmerk. VGZ werkt namens ruim 4 miljoen klanten, samen met zorgaanbieders en patiënten, aan zinnige zorg in Nederland. Dat is betere zorg voor de patiënt tegen lagere kosten. Dat doet VGZ voor hun klanten van vandaag en om de zorg ook in de toekomst betaalbaar en toegankelijk te houden.

Met Dag van de BHV wordt iedere eerste maandag van november landelijk aandacht gevraagd voor de inzet van alle circa 500.000 bedrijfshulpverleners die Nederland rijk is. Besef, waardering en support zijn sleutelwoorden voor deze Dag. Binnen de deelnemende organisaties, jaarlijks ruim 900 unieke namen, wordt de niet-BHV’er gevraagd zich te realiseren dat hun BHV-collega zich inzet juist voor de ander. De slogan luidt: ‘Ik doe het ook voor jou!’

Top 5 close finish

42 kandidaten, onder wie uit Aruba

Korpschef politie Erik Akerboom is boegbeeld Dag van de BHV

Over Coöperatie VGZ

42 kanshebbers voor de landelijke titel Bedrijfshulpverlener van het Jaar 2016

42 kanshebbers voor de landelijke titel Bedrijfshulpverlener van het Jaar 2016, recordaantal nominaties, waaronder uit Aruba

Amersfoort, 27 oktober 2016 – De kandidaten voor de titel Bedrijfshulpverlener (BHV’er) van het Jaar 2016 zijn bekend. In dit lustrumjaar – Dag van de BHV vindt voor het vijfde achtereenvolgende jaar plaats – bedraagt het aantal unieke nominaties maar liefst 42. Een recordaantal ten opzichte van voorgaande jaren. De verhouding man/vrouw ligt dit jaar dicht bij elkaar: 21 mannen tegen 19 vrouwen. Daarnaast zijn twee BHV-teams genomineerd. De genomineerden zijn werkzaam bij diverse organisaties in het gehele land en op Aruba. Ook binnen dit deel van het Koninkrijk der Nederlanden schenken organisaties dit jaar weer aandacht aan Dag van de BHV.

Op Dag van de BHV maandag 7 november om 10.00 uur wordt bekendgemaakt wie is verkozen tot BHV’er van het Jaar. De uitreiking vindt diezelfde middag om 16.00 uur plaats binnen de organisatie waar de nieuwe titelhouder werkzaam is.

Klik hier voor een overzicht van de genomineerden

Korpschef politie Erik Akerboom Boegbeeld Dag van de BHV
De verkiezing richt zich op de inzet van de bedrijfshulpverlener. Dit kan een daadwerkelijke inzet zijn zoals een reanimatie of de algehele inzet en betrokkenheid ten aanzien van de bedrijfshulpverleningsorganisatie. De functie van een BHV’er tijdens een inzet is duidelijk, maar juist ook op andere momenten vertoont een grote groep BHV’ers een sterk verantwoordelijkheidsgevoel ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Boegbeeld Erik Akerboom benoemt dit heel nadrukkelijk in zijn statement. “De politie ervaart telkens weer van nabij hoe nuttig en noodzakelijk bedrijfshulpverleners zijn. Hun nabijheid, alertheid en doeltreffendheid voorkomen veel ellende en betekenen regelmatig het verschil tussen leven en dood. Niet alleen tijdens hun werkuren. Bedrijfshulpverleners springen ook op straat bij als de nood aan de man of vrouw komt. Hulp verleen je nu eenmaal niet vanwege de wet, maar uit het hart en met gezond verstand.”

Prachtige prijzen, ook voor een goed doel
Om tot de finale selectie van een top 3 te komen beoordeelt de jury de inzendingen op de omschreven inzet, zonder herleiding naar organisatie, werklocatie of geslacht. De kandidaten maken naast de eretitel BHV’er van het Jaar en een unieke award, kans op de cheque van € 1000,-. De BHV’er van het Jaar overhandigt op zijn of haar beurt, tijdens de uitreiking, een tweede cheque van € 1000,- aan een goed doel naar keuze.

13 september 2016 - “Die eerste minuten… ik ben er nog” Hij kan en wíl het navertellen

“Die eerste minuten… ik ben er nog”
Hij kan en wíl het navertellen

13 september 2016 - Op 9 mei jl. krijgt Goos Cardol in ’s-Hertogenbosch, fietsend van werk naar huis, een hartstilstand. Omstanders komen ogenblikkelijk op hem af en beginnen met reanimeren. “Ik ben ongelooflijk dankbaar dat er zó snel is gehandeld. Ik ben er nog. Daarom wil ik mijn verhaal doen.” Cardol was tweeënhalve dag van zijn leven kwijt in zijn geheugen. Hij heeft met zijn hulpverleners, voor zover deze bij hem bekend zijn, contact opgenomen om de ontbrekende tijdlijn helder te krijgen. Ook heeft hij zich aangemeld voor het volgen van een reanimatiecursus.

Cardol: “Ik vind het zó ontzettend bijzonder: ik val om en a la minute laten mensen alles uit hun handen vallen om te helpen. Het belang van de hulp in die allereerste minuten wil ik onderstrepen. Ik heb geluk gehad, ik heb er niets aan over gehouden.”

Het gehele interview leest u hier: http://www.dagvandebhv.nl/voor-112-is-er-de-bhv/die-eerste-minuten

Gouden zes minuten
De Hartstichting vestigt middels campagnes al geruime tijd de aandacht op de noodzaak van reanimatie in die belangrijke eerste zes minuten na een hartstilstand. Elke week krijgen 300 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Bedrijfshulpverleners, EHBO’ers en professionele hulpverleners onder wie politieagenten, worden opgeroepen om ook buiten werktijd in het publieke domein als burgerhulpverlener oproepbaar en inzetbaar te zijn. Binnen Nederland zijn de afgelopen jaren meerdere initiatieven op het gebied van burgerhulpverlening ontplooid.

“Voor 112 is er de BHV”
Korpschef van politie Erik Akerboom is sinds juli het nieuwe boegbeeld van Dag van de BHV. Hij volgt hierin prof. mr. Pieter van Vollenhoven op. Akerboom: “De politie ervaart telkens weer van nabij hoe nuttig en noodzakelijk bedrijfshulpverleners zijn. Hun nabijheid, alertheid en doeltreffendheid voorkomen veel ellende en betekenen regelmatig het verschil tussen leven en dood. Niet alleen tijdens hun werkuren. Bedrijfshulpverleners springen ook op straat bij als de nood aan de man of vrouw komt. Hulp verleen je nu eenmaal niet vanwege de wet, maar uit het hart en met gezond verstand.”

Dramatische uitkomsten onderzoek Rode Kruis
Afgelopen zaterdag 10 september verscheen een onderzoek door TNO NIPO in opdracht van het Rode Kruis, uitgebreid in het nieuws. Uit het onderzoek is gebleken dat 84% van de mensen zónder diploma toegeeft niet te zullen reanimeren als dat wel nodig is. Van alle mensen die wél een EHBO-diploma hebben, is ruim een derde – 36% - niet bereid iemand te reanimeren. “Een alarmerend cijfer”, aldus het Rode Kruis.

Dag van de BHV draait het om: wat zou jij zelf willen?
Het Rode Kruis stelt onder de graphic in het artikel de vraag: “Alarmerende cijfers. Wat zou jij doen als je hulp nodig is?” Dag van de BHV draait het om. “Wat zou jij willen dat er gebeurt wanneer jij hulp nodig hebt?” Hulpverlening: we rekenen er allemaal op dat deze direct wordt verleend wanneer we – zelf - deze nodig hebben. Zo vanzelfsprekend is het dus niet. Naast de opleiding is ook de training en oefening van groot belang, zo blijkt ook uit het interview met Goos Cardol.

Dag van de BHV vraagt aandacht voor de inzet van alle bedrijfshulpverleners (BHV’ers) die Nederland rijk is, circa 500.000. Besef, waardering en support zijn sleutelwoorden voor deze Dag. De slogan luidt: “Ik doe het ook voor jou!”

12 juli 2016 - Korpschef van politie Erik Akerboom nieuw boegbeeld Dag van de BHV

Korpschef van politie Erik Akerboom nieuw boegbeeld Dag van de BHV

12 juli 2016 - Erik Akerboom is per direct het nieuwe boegbeeld van de landelijke Dag van de BHV. Hij treedt hiermee in de voetsporen van Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven. “Met groot genoegen neem ik die taak van hem over,” aldus Akerboom. In een verklaring zet Akerboom uiteen waarom bedrijfshulpverleners belangrijk zijn voor de politie. “Wij ervaren telkens weer van nabij hoe nuttig en noodzakelijk BHV’ers zijn.” Hij doelt hiermee niet alleen op de inzet tijdens werkuren binnen het eigen bedrijf, maar ook breder richting het publieke domein. De korpschef benadrukt het belang voor de samenleving dat BHV’ers ook in vrije tijd, op straat, bijspringen als de nood aan de man of vrouw komt. “Hulp verleen je niet vanwege de wet, maar uit het hart en met gezond verstand.” Ten aanzien van de eigen organisatie: “Als korpschef ben ik trots op de circa achtduizend BHV’ers die mijn organisatie telt. Wij kunnen het belang van de bedrijfshulpverleners niet vaak en luid genoeg uitdragen. Daarom ondersteun ik namens zo’n 65.000 collega’s de Dag van de BHV ten volle.”

Dag van de BHV vindt dit jaar plaats op maandag 7 november. Binnen de deelnemende organisaties wordt deze Dag de niet-BHV’ers gevraagd extra aandacht te hebben voor de inzet van de BHV-collega’s. Sleutelwoorden voor Dag van de BHV zijn besef, waardering en support.

‘Voor 112 is er de BHV’
De landelijke Dag van de BHV vindt dit jaar voor het vijfde achtereenvolgende jaar plaats. Ieder jaar wordt een thema aan de Dag verbonden. Het thema voor 2016 dat eerder dit jaar is bepaald luidt: ‘Voor 112 is er de BHV’. Sylvester Bennema, namens de organisatie van Dag van de BHV: “Wij voelen ons enorm vereerd dat de korpschef ons nieuwe boegbeeld is. Dag van de BHV heeft als slogan “Ik doe het ook voor jou!”. Om de collega’s - en ieder ander zoals Erik Akerboom ook stelt - te laten beseffen voor wie de BHV’er zich inzet, in die eerste minuten voordat de professionele hulpverlening arriveert. Daardoor rust er een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de BHV’er. Dat de korpschef dit benadrukt en zijn waardering er over uitspreekt, daar zijn wij uiteraard ongelooflijk blij mee.”

De gehele uitspraak van Erik Akerboom is te lezen op de website van Dag van de BHV: www.dagvandebhv.nl en een nadere toelichting op de website van de politie.

21 juni: ‘Geit ‘t?’ is verkozen tot Broodje BHV 2016

‘Geit ‘t?’ is verkozen tot Broodje BHV 2016

21 juni 2016 - Tim Horsten, kok bij zorgcentrum RCG van Proteion, heeft met zijn creatie ‘Geit ‘t?’ de wedstrijd Broodje BHV 2016 gewonnen. De jury stelt: ‘Het recept is eenvoudig samen te stellen en heeft een uitstekende smaak. De ludieke naam sluit bovendien prima aan op de bedrijfshulpverlening’.

Al vanaf het eerste jaar in 2012 wordt Broodje BHV, ieder jaar met een ander recept, tijdens de landelijke Dag van de Bedrijfshulpverlening door deelnemende organisaties of hun cateraars op de menukaart van het bedrijfsrestaurant gezet. In 2015 hebben ruim 900 organisaties, bedrijven, instellingen en (semi)overheid deelgenomen aan Dag van de BHV. In totaal zijn 5000 gratis promotiepakketten verstrekt. De wedstrijd die was uitgeschreven is een initiatief van de organisatie van Dag van de BHV in het kader van het lustrum. Dit jaar vindt Dag van de BHV voor het vijfde achtereenvolgende jaar plaats, dit jaar op maandag 7 november.

Over Proteion
Proteion is actief in welzijn, wonen en zorg voor ouderen en chronisch zieken in Noord- en Midden-Limburg en oostelijk Noord-Brabant. RCG in Roermond is één van de zorgcentra van Proteion. Het is een bijzonder sfeervol huis dat al meerdere keren de top 3 van meest gastvrije zorgcentra van Nederland behaalde. Tim Horsten is al negen jaar kok bij RCG.

Met Dag van de BHV wordt iedere eerste maandag van november landelijk aandacht gevraagd voor de inzet van alle circa 500.000 bedrijfshulpverleners die Nederland rijk is. Besef, waardering en support zijn sleutelwoorden voor deze Dag. Binnen de deelnemende organisaties wordt de niet-BHV’ers gevraagd zich te realiseren dat hun BHV-collega zich inzet juist voor de ander. De slogan luidt: ‘Ik doe het ook voor jou!’

11 mei: Landelijke Dag van de Bedrijfshulpverlening (BHV) viert eerste lustrum

Landelijke Dag van de Bedrijfshulpverlening (BHV) viert eerste lustrum

Amersfoort, 11 mei 2016

De dag die in november 2012 ogenblikkelijk door zowel bedrijfshulpverleners (BHV’ers) als niet-BHV’ers enthousiast is ontvangen, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een gebeurtenis waaraan in 2015 maar liefst 900 unieke namen van organisaties deelnamen. Onder hen grote warenhuizen, ziekenhuizen, (semi)overheden, universiteiten en multinationals.

Op basis van de bedrijfsgrootte van de deelnemers is becijferd dat meer dan 450.000 medewerkers zijn bereikt. Klanten en bezoekers vallen buiten de berekening. Gelet op de grote namen die zich onder de deelnemers bevinden ligt het uiteindelijke aantal vele malen hoger. Doel van deze dag is dat iedereen die zelf geen BHV’er is beseft dat er ‘vanzelfsprekend’ collega’s in de buurt zijn die direct adequaat eerste hulp kunnen bieden in geval van een calamiteit.

De landelijke Dag van de BHV valt jaarlijks op de eerste maandag van november. Met de test om 12.00 uur van het landelijk luchtalarm – de sirene – herkent de BHV deze alarmering maar dan met een positieve twist. Dit jaar valt Dag van de BHV op maandag 7 november. De slogan luidt ‘Ik doe het ook voor jou!’. Binnen de bedrijven vinden activiteiten plaats om aandacht te vragen voor de bedrijfshulpverleningsorganisatie. Dag van de BHV stelt gratis promotiemateriaal beschikbaar, waaronder het recept voor het Broodje BHV. Hiervoor is dit jaar een wedstrijd uitgeschreven via de Facebookpagina van Dag van de BHV.

Onschatbare waarde
Dag van de BHV richt zich op de niet-BHV’er. Het direct bieden van eerste hulp wordt veelal vanzelfsprekend gevonden. Besef, waardering en support zijn om die reden sleutelwoorden voor Dag van de BHV. De inzet van de collega’s die deze hulp bieden – en bijhouden door nascholing en training – wordt namelijk niet altijd op waarde geschat. Waarde als letterlijk in geld, in geval van een calamiteit zoals bij brand, en van onschatbare waarde bij het redden van een leven.

Prof. mr. Pieter van Vollenhoven
“Bedrijfshulpverleners zijn voor ondernemingen en organisaties van essentieel belang als het onderwerp veiligheid je ter harte gaat. Als zich een (ernstig) voorval voordoet, zijn zij immers de eerste en vaak enige personen die de onveiligheid kunnen helpen bestrijden, en een helpende of reddende hand kunnen bieden aan allen die ter plaatse aanwezig zijn. De bedrijfshulpverlening verdient dan ook onze aandacht en respect, ook in tijden dat er niets gebeurt. Kortom, de Dag van de BHV spreekt mij als 'dag' zeer aan!

Toeters en bellen
Dag van de BHV vindt plaats binnen de deelnemende bedrijven. Van voorgaande jaren is bekend dat vaak op ludieke wijze de aandacht wordt gevestigd op de BHV-organisatie. Op de website www.dagvandebhv.nl is per jaar een korte terugblik inclusief beeldmateriaal geplaatst.

Inschrijven nieuwsbrief