Nog maar: dagen

Dag van de BHV op 3 november 2025

Nationale Nederlanden: veiligheid als missie

Bij Nationale Nederlanden (NN) is veiligheid niet zomaar een bijkomstigheid, het is een kernwaarde die in elk aspect van de organisatie is verankerd. Ronny Schlosser, Contract & Supplier Manager Safety and Security, deelt zijn ervaringen en laat zien hoe een passie voor veiligheid de drijvende kracht kan zijn achter een succesvolle en betrokken BHV-organisatie.

Van BHV’er naar veiligheidsexpert
Ronny Schlosser begon als BHV’er, zoals velen. Wat eerst een bijkomende taak was naast zijn functie, groeide al snel uit tot een ware passie. “Ik merkte dat ik het interessant vond en dat ik er ook iets van vond,” vertelt hij. Zijn toewijding leidde ertoe dat hij steeds meer betrokken raakte bij het organiseren van veiligheid op de werkvloer. Inmiddels is Ronny verantwoordelijk voor de inrichting en organisatie van arbeidsveiligheid en fysieke veiligheid in alle Nederlandse kantoren van Nationale Nederlanden. “Ik noemde het ooit mijn bedrijfshobby, maar nu heb ik het geluk dat het mijn werk is.”

Wat begon met het coördineren van BHV op één locatie, is uitgegroeid tot het aansturen van een uniforme aanpak voor veiligheid en BHV op meerdere locaties van NN. De aantallen? Die liegen er niet om. Zo werken er in Nederland 7.850 collega’s, zijn er 7 locaties en gemiddeld zo’n 220 BHV’ers. Het organiseren van BHV en veiligheid is dus een hele kluif!

We hebben steeds meer mensen nodig om die eerste cruciale minuten op te vangen tot de hulpdiensten arriveren.

Alle vormen van veiligheid
NN neemt veiligheid serieus, en dat is zichtbaar in de aandacht die eraan wordt besteed. “Een van NN’s kernwaarden is Care. Dat gaat natuurlijk over het zorgen voor
onze klanten, maar ook over het welzijn van onze eigen medewerkers,” legt Ronny uit. “En dan kijken wij bij NN niet alleen naar de fysieke, maar bijvoorbeeld ook naar de
sociale veiligheid. Daar is de laatste jaren gelukkig veel meer aandacht voor. Bij NN gaat het niet alleen om het aantal BHV’ers, maar ook om de voorbereiding,
kennis van de locatie, en samenwerking met andere bedrijven in gedeelde gebouwen. “Als de nood aan de man is, wil je niet nog moeten zoeken naar bijvoorbeeld de
technische ruimte. Alles moet soepel verlopen. Wij willen dat iedere BHV’er niet alleen de minimale vereisten behaalt, maar ook de mogelijkheid heeft om verder te gaan dan dat. Zo creëer je niet alleen veiligheid op kantoor, maar ook thuis en in de omgeving”, sluit Ronny af.

Uitdagingen in de praktijk
Eén van de grootste uitdagingen waar NN mee te maken kreeg, was de impact die thuiswerken had op de aanwezigheid van BHV’ers op kantoor. Door de coronapandemie waren de kantoorpanden minder gevuld,
wat vroeg om een nieuwe aanpak. Ronny koos ervoor om collega’s niet te dwingen BHV’er te worden, maar ze te motiveren. “We hebben gezorgd voor een zo groot mogelijke groep BHV’ers, zodat de kans dat er altijd voldoende mensen aanwezig zijn groter is. Tegelijkertijd werken we steeds meer met andere bedrijven in multi-tenant-gebouwen. Samenwerken is cruciaal.”

Binden en boeien
Daarnaast is er veel aandacht voor het binden en boeien van BHV’ers. “Tijdens de coronapandemie merkten we dat de betrokkenheid van BHV’ers wegvloeide, doordat steeds meer mensen thuis aan het werk
waren. Daar moesten we op inspelen. We hebben ons best gedaan dat BHV’ers zich betrokken bleven voelen, door onder andere nieuwsbrieven te delen en onder andere brandveiligheidspakketten voor thuis te versturen.”

Leren reanimeren doe je niet alleen voor collega’s, maar ook voor je gezin, buurt of sportvereniging

1.000 collega’s leren reanimeren
Een ander voorbeeld van hoe NN veiligheid in de praktijk brengt, is het uitgebreide reanimatieprogramma. Afgelopen jaar zijn er ruim 1.000 interne en externe medewerkers getraind in reanimatie, waarvan 200 BHV’ers. De kennis die werd opgedaan, is ook toepasbaar in het privéleven. “Leren reanimeren doe je niet alleen voor je collega’s op kantoor, maar ook voor je gezin, je buurt, of bij de sportvereniging,” aldus Ronny.
Het succes van dit programma lag in het laagdrempelig maken van de trainingen. De cursussen werden aangeboden op kantoor, onder werktijd, en medewerkers konden zich eenvoudig inschrijven via de interne academie van NN. “Hoe meer drempels je wegneemt, hoe eerder mensen bereid zijn om mee te doen,” benadrukt hij. Dit zorgde ervoor dat veel medewerkers zich inschreven en zo hun omgeving veiliger maken.

BHV, als elke seconde telt!
Het thema van de Dag van de BHV, ‘BHV, als elke seconde telt!’, sluit goed aan bij de visie van NN. “Hoe meer mensen kunnen reanimeren, hoe groter de kans dat er iemand is die kan helpen. Het is immers van groot belang om zo snel mogelijk te starten met reanimatie. Op kantoor en op straat. Maar ook bij niet levensbedreigende situaties verdient iedereen zorg. Hoe fijn is het als er iemand naar jou omkijkt en jou helpt”, sluit Ronny af.

Hoe meer mensen kunnen reanimeren, hoe groter de kans dat er iemand is die kan helpen. Op kantoor en op straat.

    Cart