Dag van de BHV op 7 november 2022

PostNL

 

‘Voor het echie’ levert twee medewerkers van PostNL een eervolle tweede plaats op in de verkiezing voor ‘BHV’er van het Jaar’ 2020. “Al deze handelingen hebben we geleerd tijdens onze trainingen, het was heel spannend om het nu op een echt persoon toe te passen”

PostNL verwerkt in hun depot in Hoorn dagelijks zo’n 45.000 pakketten, die door 40-50 vaste chauffeurs en de inzet van een flexibele schil uitgereden worden. In piekperiodes, zoals rond de feestdagen, wordt dit aantal nog verder uitgebreid. PostNL vindt bedrijfshulpverlening op de locaties van groot belang en leidt daarom bijna elke procesmanager en fulltime planbalie-medewerker op tot BHV’er. De keuze voor het opleiden in gemixte samenstelling, uit alle disciplines van de locatie, leidt tot een prachtig percentage van 90% BHV-getraind personeel.

 

Veiligheid voorop
Walter: “PostNL geeft echt prioriteit aan veiligheid. Er is alle ruimte voor trainingen en aanschaf van materialen. Omdat er veel BHV’ers op onze locatie zijn kan er snel  gereageerd worden, het geeft een veilig gevoel dat er altijd iemand in de buurt is. Elk kwartaal lopen we met alle procesmanagers door middel van een RI&E onze  processen na. Onze rolcontainers met pakketten bijvoorbeeld, die wegen met gemak 100 kilo. We kijken dan naar de fysieke belasting van onze collega’s, maar ook naar de risico’s bij verplaatsen. Als zo’n rijtje containers eenmaal in beweging is, stop je die niet zomaar. Ook het rijden met pakketheffers krijgt elk kwartaal volle aandacht. We willen mensen scherp houden. In de praktijk worden er altijd wel risico’s genomen, maar we spreken de mensen daar echt op aan. We leggen uit wat het  belang is van veilig werken, want onze veiligheid staat op nummer één. En het doel? Dat we als BHV’ers niet meer ingezet hoeven worden!”

Een verdiende prijs
Dat dit belangrijk is, dat hebben Peter van der Sman en Walter van Krieken, beiden procesmanager bij PostNL, vorig jaar ervaren. Een medewerker op hun locatie werd
getroffen door een hartstilstand. Samen met andere BHV-collega’s pasten zij eerste hulp toe. De medewerker is inmiddels gelukkig volledig hersteld en de inzet van de mannen leverde hen vervolgens ook nog een prachtige tweede plaats op tijdens de verkiezing BHV’er van het jaar 2020. Een verdiende positie!

Een grote verrassing
Tot hun nominatie vorig jaar, hadden beide mannen niet eerder gehoord van de Dag van de BHV. De nominatie kwam dan ook als een grote verrassing. Walter: “dat was heel gek, je doet iets uit persoonlijke overtuiging, niet voor een nominatie. En  belangrijk om te zeggen: we deden het niet alleen, er waren veel meer collega’s bij betrokken. Met z’n tweeën hadden we het niet gered. Er waren ook BHV’ers die omstanders weghielden, die de ambulance begeleidden of andere hulp boden. We deden het echt met z’n allen!”

Wat is er gebeurd?
Walter: “een van onze collega’s is op het toilet in elkaar gezakt. We zijn over het toilethokje heen geklommen en zijn direct gestart met de reanimatie. En uiteraard
hebben we de hulpdiensten ingeschakeld. Op instructie van hen hebben we ook de AED ingezet. Stom dat we daar niet eerder aan dachten.” Peter vult aan: “al deze handelingen hebben we geleerd tijdens onze trainingen, het was heel spannend om het nu op een echt persoon toe te passen. Je werkt echt op de automatische piloot en vergeet bijna dat dit ‘voor het echie’ is. Gelukkig werden we telefonisch ondersteund door de hulpdiensten en konden zij bevestigen dat we goed bezig waren.”
De mannen hebben samen gereanimeerd tot de hulpdiensten ter plaatse waren. De medewerker is ademend en met hartslag door de brandweer uit het pand gehaald
en met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De oorzaak bleek zijn aorta te zijn, die op knappen stond. De collega is geopereerd en inmiddels volledig hersteld.

Emoties
Achteraf kwamen de emoties los, gelukkig vonden de BHV’ers steun bij elkaar. “Het was echt erop of eronder, hij zag helemaal blauw en we waren bang dat hij het niet zou redden” verteld Peter. “Het besef dat je bezig was met een mens van vlees en  bloed, dat komt op dat moment pas. We hebben met het hele betrokken team alles
goed doorgesproken en mensen die daar behoefte aan hadden konden vanuit PostNL hulp krijgen.” Walter vult aan: “dat het slachtoffer het heeft overleefd helpt ook bij het verwerken van de ervaring. Dat is de mooiste prijs! En binnenkort gaan we gewoon weer op herhalingstraining, gemotiveerder dan ooit. Deze ervaring nemen we mee, daar kunnen anderen ook weer van leren. En zonder de ervaringen die we in de trainingen hebben opgedaan, hadden we dit nooit zo kunnen doen.”

    Cart